Het Dijkgraafplein in Amsterdam-Osdorp, nog nauwkeuriger: wijk de Punt, wordt totaal renoveerd. De tramsporen (rotonde eindpunt lijn 17), worden niet alleen vernieuwd, maar ook anders gesitueerd. Dit geldt eveneens voor het auto- en fietsverkeer en voetgangers. Het plein moet overzichtelijker en veiliger worden en een beter aanblik geven dan voorheen. Diverse rapporten zijn daaraan gewijd.
De "eyecatcher"van het Dijkgraafplein is zeker de hoogbouwflat met drie laagbouwsatellieten (twee haaks in serie en één haaks parallel). Kenmerk van dit wooncluster is de constructie van hangbrugmaisonnettes. De architect was J.P. Kloos, de bouwdatum 1970. Het gele "mozaïek" is overigens de achterkant van de maisonnettes. Het plein is eigenlijk een soort achtertuin van het wooncluster.
De loopbruggen geven het complex een dynamisch en open aspect. Dit zijn de verbindingen met de laagbouwmaisonnettes haaks in serie.
Dit is de loopbrugverbinding , kijkrichting oost en kijkrichting west, met de flats, haaks-parallel t.o.v. de hoogbouwflat. Architect Van Gool heeft in Amsterdam-Noord ook loopbruggen tussen flatgebouwen ontworpen, maar die zijn meer van het type aviobrug.
Met een beetje fantasie zit er ook iets in van de Van Nelle fabriek, Rotterdam (Functionalisme in de architectuur).
Foto's vanaf de hoogbouwflat (met medewerking van mevr. L. Otten-Rigot)
Een goed overzicht van de tramsporen, plantsoenen en wandelpaden.
Een prachtige ruimtelijke constructie van looppad en trappenhuis.
Zicht op het laagbouwgedeelte van het flatcomplex. De bebouwing op de voorgrond en rechts is later tot stand gekomen.
Zicht op de directe omgeving en noord-westelijke richting kustgebied. De lengte-as van de hoogbouwflat is vrijwel noord-zuid gericht.
De panorama-foto als sluitstuk. In de verte is bij helder weer midden tussen de twee hoogbouwflats de grote verkeerstoren van Schiphol te zien. Een mooi hulpmiddel bij het schatten van het zicht bij verschillende weersomstandigheden.
Overigens is het plan om lijn 17 door te trekken naar de Aker, eindpunt lijn 1, niet meer aan de orde.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten